★ ★ ★ ★ ★ 4.6 / 5 TRUSTPILOT
FÖRLÄNGT ÖPPET KÖP T.O.M. 31.01.2025
BLI MEDLEM - FÅ 30 KR RABATT
TRYGGA KÖP MED PRISGARANTI I 30 DAGAR
Det finländska glasbruket Iittala startade i byn med samma namn år 1881, i södra Finland. Än idag används samma glasfabrik och det går att föreställa sig hur arvet och grunden för finsk glasdesign lever i väggarna. Hantverket har aldrig lämnat glasbruket eller Iittala, och även om kollektionerna breddats med tiden till att omfatta keramik, stål och textilier är hjärtat fortfarande glas. Iittalas kommersiella genombrott kom i samband med funktionalismens framfart och de genialiska designinsatser som gjordes av pionjärer som Alvar och Aino Aalto, Kaj Franck och Tapio Wirkkala. Iittalas nya identitet, hyllar starten på denna framgångssaga och inspiration kommer direkt från arkiven:
- När jag tillträdde min roll ledde min intuition mig först till arkiven. Jag läste mycket om Iittalas historia och fördjupade mig i berättelserna bakom designikonerna. Det blev uppenbart att den grundläggande andan i varumärket var denna experimentella, energiska och djärva inställning till design och kultur. Det täta samarbetet mellan formgivare, konstnärer och hantverkare skapade det unika och originella formspråk som vi nu förknippar med Iittala och finsk design i stort, berättar Janni Vepsäläinen, ny Creative Director sedan 2023 och namnet bakom det nya Iittala.
Janni Vepsäläinen är ny Creative Director hos Iittala sedan 2023 & namnet bakom det nya Iittala.
Hantverk & glasproduktion sedan 1881.
Rött blir gult och vanepersonen i en ifrågasätter plötsligt allt. Vad är Iittala utan den röda symbolen? När den initiala chocken lagt sig, blir det ändå väldigt tydligt att Iittala är det Iittala alltid varit – finländskt glasmästerverk som sedan 1881 varit en pionjär inom glasbruk. Bara klädd i något klarare förpackning.
Om något, plockar nu Iittala fram sitt arv ännu tydligare och mer rakryggat.
Det krävs ett visst mod att ta en kär ikon, förankrad så väl i allmänheten, och fullkomligt skaka om dess uttryck. Det är med just denna djärvhet Iittala 2.0 tar form. Glöm den röda symbolen, pricken över i:et i det nya Iittala är härmed en uppfriskande mix av kontraster för nästa generation av glasdesign.
- Fireyellow som vi har valt att namnge den [färgen på nya loggan] till kommer från den nyans smält glas har när det lämnar ugnen och är redo att gjutas till en ny form. Den gula färgen representerar glädje, energi och kreativitet. Vilken annan färg kan vara mer passande för ett så energiskt varumärke som Iittala? Förklarar Janni om den nya visuella identiteten.
Janni Vepsäläinen kommer från en gedigen bakgrund inom modevärlden där hon bland annat arbetat för Alexander McQueen, Givenchy, Simone Rocha och The Row. Hon är även namnet bakom den numera virala stickade koftan för JW Anderson som bars av Harry Styles och inspirerade tusentals till att sticka sina egna koftor under pandemin.
Iittala är för mig i grunden en något revolutionerande kraft inom den kreativa industrin. Vår mest ikoniska design balanserar mellan avantgarde och mainstream, och det är för mig den perfekta balansen, säger Janni.
Visst syns modeådran i den nya Iittala. Plötsligt ser vi på kära favoriter som Kastehelmi och Savoy-vasen med nya ögon medan vi samtidigt introduceras till nya produktserier som fortsätter representera den kreativitet och djärvheten som alltid präglat Iittala. Men vad mer kan vi förvänta oss av Iittala framöver?
Förvänta dig det oväntade, säger Janni.
- I hjärtat av Iittala finns denna lite avantgardistiska och nästan rebelliska designetik. De mest unika designklassikerna föddes ur experiment och utforskning. Vi vill fortsätta på den vägen och vara ett djärvt och framåtblickande designkraftverk som inte är rädda för att utmana status quo. Det innebär att vi sätter kreativiteten i första rummet och tänjer på gränserna för handgjorda material. Vi kommer att fortsätta att samarbeta med kreatörer, konstnärer och varumärken som delar samma etos som vi gör. Vi vill inte bara skapa produkter utan även kulturella upplevelser och samtal. Iittala är ett kreativt universum, fortsätter Janni.
Det nya Iittala ber inte om ursäkt för sin närvaro, det tar i stället ett självsäkert kliv framåt – redo att omfamna sitt arv och vara fanbäraren för vad nordisk glasdesign är 2024.
- Jag vill luta mig mot varumärkets [Iittalas] finskhet, ytterligheterna i naturen och den finska mentaliteten, men också de urbana tonerna som skapar en perfekt kontrast mellan det harmoniska och det avvikande. Jag försöker alltid hitta de överraskande beröringspunkterna i kontrasten. Jag tror att det mest intressanta kreativa arbetet uppstår ur en blandning av olika kulturella referenser. Jag inspireras av allt från subkulturer till att titta på människor, från musik till natur. Det är ett oändligt utforskande för mig, berättar Janni.
Denna millennial-skribents hjärta vill säga att det nya Iittala är coolt, någon man vill ”hänga” med. TikTok-generationen lär himla med ögonen vid den liknelsen men jag tror vi alla kan enas i att det nya Iittala bjuder på något för alla. Dess kreativa universum är just det, ett universum av möjligheter och oändlig utforskning – men framför allt, ett universum av nordiskt hantverk som sedan 1881 varit en pelare för hur nordisk design upplevs i världen. Iittala var och förblir, en urkraft av finsk design som utmanar normerna och pushar gränserna. Grundat i hantverket.
- Jag tror att det också är naturligt för oss människor att söka skönhet i det handgjorda. Vi längtar efter de verkliga upplevelserna. Glasblåsning kräver att man är i nuet och bara fokuserar på det smälta materialet som man arbetar med. Det är ett magiskt ögonblick, säger Janni avslutningsvis.
Foto: Iittala