★ ★ ★ ★ ★ 4.6 / 5 TRUSTPILOT
FÖRLÄNGT ÖPPET KÖP T.O.M. 31.01.2025
BLI MEDLEM - FÅ 30 KR RABATT
TRYGGA KÖP MED PRISGARANTI I 30 DAGAR
Byon är det svenska varumärket som på senare år tagit en allt större plats i designsfären. Med hjälp av sitt lekfulla sinne för färg, form och produkter som ständigt överraskar har det blivit ett varumärke som vid varje ny kollektion fångar vår uppmärksamhet. Här är ett varumärke som tänker utanför boxen och som med sina många influenser skapat sig ett helt eget universum, fyllt av färg- och formglädje där alla är välkomna.
- Vi brukar säga att Byon är ett ”internationellt varumärke från Sverige”, många pratar ju skandinavisk design och det älskar vi men vi tycker det är härligt att få in den sydeuropeiska känslan i färg och form, berättar Beatrice Lindgren, Creative Director.
- Visionen har alltid varit densamma, att göra det som ingen annan gör med färg, lekfullhet och oväntade produkter, förklarar Beatrice som med stor passion beskriver varumärkets resa från ett mindre grossistföretag till ett blomstrande designvarumärke med kunder världen över.
Beatrice Lindgren, Creative Director på Byon.
Numera välkända för sina statement-detaljer har Byon vid varje nytt kollektionssläpp lyckats skapa stor uppmärksamhet genom sina unika produkter som bjuder på oväntade detaljer, nya färgkombinationer och taktila material. Men genombrottet, ja det började med en kontroversiell Gepard-vas.
- Cheetah-vasen var genombrottet för Byon, den skapade en direkt reaktion och kollegorna trodde att den var lite av ett skämt, berättar Beatrice och skrattar.
- Vi satsade på den ändå och jag skulle säga att den blev startskottet på vår varumärkesresa och framgångarna som kommit efter det, fortsätter Beatrice.
- Sen har vasen följts av flera succéer som Pompom-kudden, Calore-lyktorna och Shell-serien.
För Byon är det viktigt att ditt hem ska kännas som du, att det ska synas vem som bor där och vad den tycker om – och det är genom detaljerna du kan berätta det. Statement-detaljer har kommit att bli lite av varumärkets signum och det är alltid lika spännande att se vilken ny ”gepard” som ska dyka upp här näst. Bakom varje kollektion och design ligger ett gediget arbete som pågår i den egna studion.
- Vi är ett litet fantastiskt team som arbetar tätt tillsammans i vår studio, vi har valt att jobba mycket självständigt för att hitta den röda tråden i det vi vill göra, förklarar Beatrice.
- Inför varje ny säsong börjar vi alltid med att sätta färgerna. Det är inte alltid en helt ny färgpalett utan vi arbetar alltid med våra ikoniska färger som är koboltblått ”power blue” och sedan det röda, det gröna samt en neutral bas som består av vitt, beige och svart, vilka förekommer på en hel del av våra produkter. Inför varje ny kollektion brukar vi arbeta med oftast en, ibland två kollektionsfärger som vi stärker upp lite extra och som syns i material från oss, fortsätter Beatrice.
- En annan och viktig del i vår designprocess är att samla inspiration, då jag själv kommer från modebranschen är mycket av våra produkter inspirerade därifrån, både när det kommer till färger och former.
- En stor inspirationskälla till våra produkter som jag tror många kan se är det sydeuropeiska och den arkitektur som exempelvis finns i Italien, vi har ljusstakar som är inspirerade av de romerska pelarna, det är snäckor och citroner, mycket av den inspirationen får jag och min kollega Josefin Låstbom, Purchasing Manager genom resor och det ligger en stor passion bakom allt vi gör.
- När det kommer till statement pieces eller ”eye catchers” som vi själva kallar det släpper vi oftast en eller två per kollektion tillsammans med andra nyheter och vårt kärnsortiment. Men även om det är utstickande produkter så har vi alltid en tanke om att dessa ska kunna leva kvar i sortimentet.
- Samma sak med färgerna, köper man en nyhet kan man vara säker på att den går att kombinera med något från de tidigare kollektionerna.
I ett hem som ska kännas som du ska det också finnas utrymme för att våga utmana det traditionella, som att byta ut fredagsbuketten till en festlig måndagsbukett eller att våga kombinera oväntade färger med varandra. För Byon är alla sätt rätt och genom deras produkter ska man finna glädje och mod att ge sitt hem olika uttryck som väcker känslorna till liv.
- Vi pratar väldigt mycket om att man ska känna att man är en del av Byon’s värld, där alla sätt är rätt och där man vågar gå utanför boxen, förklarar Beatrice.
- Jag kan själv bli helt lyrisk över nya färgkombinationer jag tidigare aldrig har sett och vill gärna att man ska känna att inget är fel, smörgult och rött är en magisk kombination för hösten, skrattar Beatrice.
- Byon handlar mycket om fest i vardagen också, att duka fint genom att investera i en härlig duk och fina servetter, de går ju att tvätta i tvättmaskin så varför endast duka fint till helg och fest?
- Maximera stämningen genom att gruppera flera ljusstakar, exempelvis med den nya Lara-serien som finns i flera storlekar och färger.
- Tänk lite restaurang-känsla när du dukar, med många skålar och fat blir vardagsdukningen genast lite roligare, precis som restauranger idag försöker att skapa en känsla av hemma, förklarar Beatrice.
- Vårt nya fat Kai som har formen av en fisk sätter prägel på hela bordet med sina små fötter av rödkål och blir en kul detalj på bordet.
- Spara inte heller buketten med blommor till fredagen, köp en måndagsbukett som du kan njuta av hela veckan i stället.
Corallo vas i smörgult - helt fantastisk i både färg & struktur
Byon är varumärket utan spelregler, som med lust och passion ger oss färger att förälska oss i, detaljer som fångar våra blickar och ett hem där vardagar förvandlas till fest.
Varje ny kollektion är som det där paketet man med nyfikna fingrar ivrigt vill öppna, fyllt av överraskningar och alltid med en glädjegaranti. Så vad finns i paketet för årets höstkollektion och vilka kommande trender siar varumärket om?
- Vi kommer att bjuda på väldigt mycket ”love and passion” för kollektionstemat till hösten har ju namnet ”Fall in love with Byon,” säger Beatrice och ler.
- Vi ser framför allt mycket kärlek och passion i form av att ta hand om varandra, men också att det handlar lite om ”power ” vilket kommer mycket genom det röda i kollektionen. Den röda färgen kan vara gullig i ett hjärta, passionerad i hettan men också ta för sig i form av power vilket vi vill inspirera till.
- Vi ser även mycket färgat glas, som Opacity-serien som ger den där lite mystiska känslan som blir när man dricker ur färgade glas, förklarar Beatrice.
- Konstglas som den stora Corallo-vasen där man kan känna struktur och form, där det är handblåst, väldigt gediget och tungt.
- Vi tror fortsatt mycket på festligheter, att uppmana till fest och vardagslyx.
- Kollektionen handlar mycket om att hylla varandra, som en stor kram, säger Beatrice och skrattar.
- När det kommer till framtida trender så säger jag färg! Det känns kul att vi säger det kanske som är ett färgstarkt varumärke men jag tycker att det är roligt att det fortsätter att vara mycket färg.
- Oväntade former, kontraster i form av matt och blankt, mjukt och hårt tror vi också mycket på, fortsätter Beatrice.
- Sen tror jag att det beigea som varit mycket nu under ett par år kommer att ersättas mycket av grått som kommer tillbaka igen. Kanske inte i ett helt hem utan snarare i form av accenter.
- Symboler ser vi också komma mycket, vi själv har mycket hjärtan i vår kommande kollektion men jag ser också att citat, snäckor och symboler smyga sig på alltmer, saker som vi blir glada av och som ger oss värme.
Och framtiden för Byon, vad kan vi förvänta oss?
- Jag tror man kan förvänta sig att vi kommer att synas lite mer internationellt, mer i vårt element. Jag tror även att man kommer få se ännu mer färg, form och oväntade föremål, men framför allt kommer man att få se mycket mer av oss på alla sätt, avslutar Beatrice med ett leende.
Foto: Elof Martinsson