★ ★ ★ ★ ★ 4.6 / 5 TRUSTPILOT
FÖRLÄNGT ÖPPET KÖP T.O.M. 31.01.2025
BLI MEDLEM - FÅ 30 KR RABATT
TRYGGA KÖP MED PRISGARANTI I 30 DAGAR
Ragnheiður Ösp Sigurðardóttir – designern av Knot-kudden.
Ragnheiður växte upp i en liten kuststad nära den isländska huvudstaden Reykjavik. En viktig påverkan på henne var den amerikanska flottans flygbas i utkanten av staden och den kvardröjande inverkan den hade på stadens invånare, vilket gav dem tillgång till amerikanskt godis och annat som inte importerades till Island på 80- och 90-talen. Att spendera tid med sin familj i USA som barn förde också med sig en medvetenhet om kraften av konsumtion i mycket ung ålder.
Ragnheiður är en ivrig samlare, besatt av unika och intressanta föremål. Hon tyckte också om att leta efter mönster bland sina olika samlingar:
Det är dessa relationer med föremål, utforskningen av att hitta mönster i saker, tillsammans med att umgås med mina kreativa morföräldrar som det så småningom väckte mitt intresse för att designa föremål och är fortfarande det som påverkar mig idag.
Knot-kudden började sitt liv som de rörformade benen på en nallebjörn. Ragnheiður letade efter ett sätt att tillverka dem istället för att virka dem för hand. Där resultatet blev en knutliknande kudde - och Knot-kudden föddes!
Hon säger att hon inte har någon speciell designprocess, eftersom hon är mer intresserad av forskningsdelen än den kreativa delen av processen:
Jag har alltid varit fascinerad av människors beteende och hur de interagerar med, upplever och reagerar på sin omgivning. Det här är den del som kommer naturligt för mig: att forska och att gå vilse i kaninhålen.
Knot-kudden var en kreativ omformning av ett vardagsföremål, vilket Ragnheiður säger är hennes favoritsätt att designa på: "Det finns ett koncept inom psykologin som kallas funktionell fixering, där våra sinnen fixeras vid att använda föremål enbart för deras avsedda syfte och inte se andra användningssätt eller funktioner. I designstudier lär vi oss hur man ifrågasätter och utmanar dessa fördomar.” Hon säger:
Tanken att det skulle kunna finnas mer i den här världen än vad man kan se ger livet lite mer spänning och syfte.
Knot-kudden börjar livet som en lång, stickad tub som stoppas och sedan knyts för att bilda den unika knutna formen.
När man diskuterar födelsen av en individuell designdetalj är det svårt att ignorera inflytandet från studiorna som förverkligar dessa föremål. Design House Stockholm, designstudion som står bakom Knot-kudden har en unik relation med sina designers.
Design House Stockholm grundades 1992 och skapade sig snabbt ett namn inom den skandinaviska designscenen med unika och moderna föremål som bland annat Harri Koskinens Blocklampa samt Knot-kudden.
Istället för att producera design, differentierar DHS sig genom att publicera design. Deras samarbete med designers liknar förlagens sätt att arbeta med författare.
Vi ser på skandinavisk design som en naturresurs
konstaterar Anders Färdig, grundaren av Design House Stockholm. ”Vi letar alltid efter nya idéer från kreativa människor som kan leka med grundläggande värderingar av skandinavisk design. Många av våra klassiska mönster som Step Ladder, Knot-kudden och Block Lamp föddes i designerns studio. (Knot-kudden hittade vi under ett besök i flera designstudior i Reykjavik på Island för många år sedan)”.
Det var kombinationen av fantasi och funktion som först talade till dem när de bestämde sig för att publicera Ragnheiðurs design säger Anders, plus "det ger det perfekta stödet för ryggen" fortsätter han – denna lekfulla funktionalitet är något som syns i många av designerna från Design House Stockholm.
Lekfullt, funktionellt och det perfekta stödet!
Knot-kudden finns i 3 olika storlekar och blir en unik dekoration och sittpuff på kontoret eller i ditt hem.
Designlandskapet utvecklas ständigt. Det är ingen hemlighet att även när vi närmar oss slutet av 2022 fortsätter många industrier över hela världen att domineras av män. Island och dess nordiska grannländer har alla ett särskilt gott rykte när det gäller jämställdhet, men som Ragnheiður påpekar "vi kan alltid göra mer".
"Den isländska designscenen har alltid till övervägande del bestått av kvinnor så jag kan inte säga att jag har känt en förändring här", säger Ragnheiður, "förutom kanske åt andra hållet, men det är fortfarande till största delen kvinnor som utgör scenen." Även om hon är snabb med att påpeka att det har skett en större förändring inom andra områden "i den grafiska designscenen på Island [till exempel] med mycket fler kvinnor som studerar, arbetar och undervisar inom fältet än när jag gick i design skola."
Knot-kudden är en kreativ omformning av ett vardagsföremål som återspeglar de transformationer som äger rum i alla aspekter av design.
Jämfört med många andra branscher har designvärlden kommit långt. Såväl kvinnor som män har alltid varit en del av designens historia och denna föränderliga designmiljö öppnar en ny värld av möjligheter oavsett om det är ett vardagsobjekt som har omarbetats och konceptualiserats som Knot-kudden eller förvandlingen av en designstudio till en utgivare av design.
Foto: Angeliqa Daldorph, Design House Stockholm